Plan pracy biblioteki |
PLAN PRACY BIBLIOTEKI SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W GÓRSKU ROK SZKOLNY 2023/2024
CZĘŚĆ I. ZADANIA BIBLIOTECZNO - TECHNICZNE
Zadania ogólne |
Zadania szczegółowe |
Daty lub częstotliwość realizacji |
Planowanie i sprawozdawczość. |
1.Opracowanie rocznego planu pracy biblioteki. |
wrzesień |
2. Przygotowanie scenariuszy zajęć i imprez bibliotecznych oraz niezbędnych materiałów dydaktycznych. |
cały rok wg potrzeb |
|
3. Prowadzenie statystyk wypożyczeń (dziennych, miesięcznych semestralnych, rocznych. |
na bieżąco |
|
4. Opracowanie półrocznego i rocznego sprawozdania z działalności biblioteki. |
luty/czerwiec |
|
5. Uzgodnienie wartości zbiorów bibliotecznych z księgowością. |
grudzień |
|
6. Podawanie danych do SIO. |
grudzień |
|
7. Założenie kart bibliotecznych dla nowych czytelników oraz aktualizacja kartotek czytelników w programie bibliotecznym. |
wrzesień |
|
8. Prowadzenie dziennika bibliotecznego. |
na bieżąco |
|
Gromadzenie i udostępnianie zbiorów. |
1. Opracowanie zestawień z propozycjami książek planowanych do zakupu. 2. Porównywanie ofert wydawnictw/hurtowni/księgarń. 3 . Składanie zamówień na wybrane dokumenty. 4. Wypożyczanie zbiorów bibliotecznych (w tym podręczników szkolnych) oraz przyjmowanie zwrotów. 5. Wydawanie materiałów ćwiczeniowych. 6. Udostępnianie zbiorów w czytelni. |
cały rok szkolny wg potrzeb |
Ewidencja i opracowanie zbiorów. |
1. Gromadzenie dokumentów wpływu oraz ich opisywanie. 2. Tworzenie dokumentów wpływu darów. 3. Opracowanie techniczne, rzeczowe i formalne dokumentów. |
cały rok szkolny |
Selekcja zbiorów. |
1. Wyodrębnianie książek przeznaczonych do zubytkowania. 2. Praca w komisji do spraw selekcji księgozbioru i opracowanie dokumentu potwierdzającego zubytkowanie zbiorów. |
co najmniej raz w roku |
Dbałość o zbiory i pomieszczenia biblioteczne. |
1. Aktualizacja napisów informacyjnych. 2. Wykonywanie gazetek ściennych. 3. Włączanie książek do zbiorów. 4. Porządkowanie zbiorów bibliotecznych. 5. Konserwacja zbiorów. |
na bieżąco wg potrzeb |
CZĘŚĆ II. ZADANIA PEDAGOGICZNE
Zadania ogólne |
Zadania szczegółowe |
Daty lub częstotliwość realizacji |
Prowadzenie działalności informacyjnej. |
1. Udzielanie czytelnikom informacji różnego typu, m.in. katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych. |
na bieżąco |
Przygotowanie uczniów do korzystania z różnorodnych źródeł informacji. |
1. Tworzenie i uaktualnianie napisów informacyjnych, plansz, plakatów itd. |
wg aktualnych potrzeb |
2. Tworzenie wystawek książek związanych z obchodami wybranych świąt oraz wystaw nowości. |
wg aktualnych potrzeb |
|
3. Prowadzenie zajęć dotyczących korzystania z katalogów bibliotecznych oraz bibliotek cyfrowych. |
na bieżąco wg potrzeb |
|
Prowadzenie działań rozwijających zainteresowania czytelnicze oraz wrażliwość kulturową i społeczną uczniów. |
1. Pomoc w dokonywaniu wyborów czytelniczych oraz prowadzenie rozmów na temat przeczytanej literatury. |
na bieżąco |
2. Organizacja wydarzeń powiązanych z rozwijaniem czytelnictwa: - Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych, - pasowanie na czytelnika, - „Czytanie na polanie” - Dzień Bibliotekarzy i Bibliotek, -Wielka Liga Czytelnicza. |
wg harmonogramu |
|
3. Prowadzenie kółka czytelniczego. |
raz w tygodniu/ miesiącu |
|
4. Sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi w czytelni. |
na bieżąco |
|
Współpraca ze środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym. |
1. Współpraca z innymi członkami rady pedagogicznej: a) przekazywanie innym nauczycielom informacji na temat stanu czytelnictwa oraz preferencji czytelniczych uczniów; b) gromadzenie (w miarę możliwości szkoły) materiałów metodycznych i pomocy dydaktycznych; c) konsultowanie zakupów z innymi nauczycielami, a czasami także psychologiem i pedagogiem szkolnym; d) przygotowywanie dla innych nauczycieli propozycji książkowych (w szczególności dotyczących dydaktyki i wychowywania: e) współpraca w ramach realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych; f) udział w lekcjach otwartych organizowanych przez innych nauczycieli. |
wg potrzeb |
2. Współpraca z radą rodziców: a) informowanie rodziców o czytelnictwie dzieci; b) popularyzacja literatury związanej z wychowaniem; c) zwracanie się z prośbą do rady rodziców o sfinansowanie zakupu nowości wydawniczych i/lub nagród dla uczestników konkursów. |
wg potrzeb |
|
3. Współpraca z bibliotekami, szkołami i instytucjami kultury: a) wymiana informacji na temat wydarzeń i konkursów; b) udział w wydarzeniach organizowanych przez inne instytucje. |
na bieżąco |
|
Doskonalenie zawodowe oraz dzielenie się wiedzą i umiejętnościami z innymi nauczycielami. |
1. Udział w szkoleniowych spotkaniach rady pedagogicznej. 2. Udział w spotkaniach sieci nauczycieli bibliotekarzy. 3. Udział w wybranych przez siebie szkoleniach/webinariach/wykładach/kursach. 4. Lektura publikacji z zakresu pedagogiki, dydaktyki, psychologii i szeroko rozumianego bibliotekarstwa, w tym prenumerata „Biblioteki w Szkole”. 5. Chwalenie się własnymi osiągnięciami i pomysłami na forach branżowych. 6. Przeprowadzenie szkolenia dla zespołu wychowawców świetlicy i biblioteki. |
na bieżąco |