W roku szkolnym 2023/2024 świetlica szkolna będzie brała udział w projekcie edukacyjnym: Świetliczaki na tropie… przysłów”
Celem projektu jest:
- wychowanie ucznia aktywnego, świadomego swoich możliwości i posiadającego umiejętność współistnienia z przyrodą;
- uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego świata i potrzebę ochrony przyrody;
- działanie na rzecz ochrony różnorodności biologicznej i ekosystemów na terenie naszego kraju i świata;
- rozwijanie zdolności manualnych ucznia;
- zainicjowanie współpracy między placówkami w całej Polsce.
Projekt jest otwarty dla wszystkich publicznych i niepublicznych szkół podstawowych.
Zadania dotyczą przysłów. Każde z nich rozpoczyna się wyjaśnieniem przysłowia.
Organizatorem projektu „Akademia Świetlicowa. Świetliczaki na tropie…przysłów” jest Wydawnictwo Sukurs, Sp. j. z siedzibą w Warszawie, ul. Gen. Józefa Zajączka 9A, lok. C1, reprezentowane przez redakcję dwumiesięcznika „Świetlica w Szkole”.
Autorkami projektu są: Joanna Hoffmann i Paulina Cysak
Koordynatorzy w świetlicy szkolnej: Joanna Brodzińska i Elżbieta Pawlikowska.
Realizatorzy: wychowawcy świetlicy
Sprawozdanie z realizacji projektu
„Świetliczki na tropie przysłów”
realizowanego w Szkole Podstawowej im. ks. Jerzego Popiełuszki w Górsku
Zad. 1 Aksamity i atłasy nie dodają okrasy.
Zapoznanie dzieci z znaczeniem przysłowia. Poznanie różnych tkanin. Wykonanie pracy plastycznej z dostępnych materiałów - projekt ubrania. Zorganizowanie wystawy. Przybliżenie uczniom zasad kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach – piątkowe spotkania z savoir-vivre. Co tydzień inna zasada, przygotowanie plakatu na korytarzu ora z wyzwanie dla dzieci. Czytanie książek Grzegorza Kasdepke.
Zad. 2 Diabeł tkwi w szczegółach.
Wyjaśnienie dzieciom znaczenia przysłowia. Co to znaczy mieć sokole oko? - zabawy na spostrzegawczość. Co to znaczy, że najciemniej pod latarnią- burza mózgów. Matematyczny Escape room w świetlicy. Zabawa w zespołach. Była to lekcja otwarta.
Zad. 7 Po burzy zawsze wychodzi słońce.
Wyjaśnienie znaczenia przysłowia, analogia do uczuć. Zapoznanie dzieci ze zjawiskiem tęczy, eksperyment z latarką szklanką wody i kartką, prace plastyczne. Zabawy edukacyjne w grupach z korami tęczy oraz chusta animacyjną. Obserwacja zjawiska refrakcji - załamanie światła we wodzie – łyżeczka w szklance z wodą.
Zad. 9 Co dwie głowy to nie jedna.
Wykonanie w parach plakatu na temat "Czego potrzebują rośliny do życia” założenie wiosennego ogródka na parapecie.
Zad. 12 Kłamstwo ma krótkie nogi.
Przedstawienie bajki "Pinokio” w teatrzyku kamishibai - wyjaśnienie przysłowia. Stworzenie kukiełek Pinokio na łyżkach drewnianych. Zorganizowanie dla świetliczków quizu wiedzy - prawda fałsz- koło fortuny.
Zad. 13 W zdrowym ciele zdrowy duch.
Jak być silnym i zdrowym – debata w świetlicy. Zdrowie na talerzu, przygotowanie wspólnego śniadania w formie bufetu szwedzkiego. Piramida zdrowego odżywiania - biegająca. Praca w grupach, układanie piramidy według wzoru na oddalonym stoliku. Wykonanie sałatki owocowej..
Zad. 16 Kiedy wrzesień, to już jesień, wtedy jabłek pełna kieszeń.
Dzień Jabłka w świetlicy. Zabawy, degustacja, eksperymenty. Wykonanie kompotu z jabłek,
Konkurs na "Kapelusz jesieni - dary jesieni” - pokaz mody w świetlicy. Film dydaktyczny na temat grzybów, praca plastyczna kolaż.
Zad. 17 Ćwiczenie czyni mistrza.
Spotkanie z siatkarzami - aktywne zajęcia wychowania- fizycznego.
Zad.2 4 Na Świętego Andrzeja, dziewkom z wróżby nadzieja.
Andrzejki w świetlicy - poznanie zwyczaju, wróżby andrzejkowe. Wykonanie lampionów ze słoików i liści.
Zad. 26 Czego Jas się nie nauczył, tego Jan nie będzie umiał.
Poznanie znaczenia przysłowia - Co by było gdyby… Poznanie krain geograficznych - zabawa z mapą, kolorowanie krain według wzoru, wykonanie gazetki ściennej. Wykonanie lornetek z rolek.
Zad. 27 Co kraj to obyczaj.
Zapoznanie dzieci ze zwyczajami bożonarodzeniowymi w różnych krajach. Spotkanie z książką - przez tydzień, codziennie jeden kraj. Dzieci ilustrują najciekawszy zwyczaj. Wykonanie kartek i przekazanie seniorom.
Zad. 30 Czuć się jak ryba w wodzie.
„Każdy jest kimś wyjątkowym” - relaksacja, wizualizacja i dyskusja. Spotkania z książką "Opowiadania dla dzieci, które chcą uwierzyć w siebie”. Każdy jest w czymś dobry - świetlicowe sprawności.
Koordynator: Elżbieta Pawlikowska
Nauczyciele uczestniczący:
Joanna Brodzińska
Elżbieta Pawlikowska
W roku szkolnym 2022/2023 świetlica szkolna będzie brała udział w projekcie edukacyjnym: Świetliczaki na tropie… kolorów świata”
Celem projektu jest:
• wychowanie ucznia aktywnego, świadomego swoich możliwości i posiadającego umiejętność współistnienia z przyrodą;
• uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego świata i potrzebę ochrony przyrody;
• działanie na rzecz ochrony różnorodności biologicznej i ekosystemów na terenie naszego kraju i świata;
• rozwijanie zdolności manualnych ucznia;
• zainicjowanie współpracy między placówkami w całej Polsce.
Projekt jest otwarty dla wszystkich publicznych i niepublicznych szkół podstawowych.
Barwy flagi olimpijskiej symbolizują poszczególne kontynenty, które będą tematem przewodnim trzeciej edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego w ramach Akademii Świetlicowej, tj.: „Świetliczaki na tropie… kolorów Świata”. Zadania podzielone są na 6 modułów (5 dotyczących barw olimpijskich odpowiadających kolejno: Europie, Azji, Afryce, Ameryce i Australii z Oceanią i 1 wspólny „Kolorowy” w odniesieniu do wszystkich kontynentów).
Organizatorem projektu „Akademia Świetlicowa. Świetliczaki na tropie… kolorów Świata” jest Wydawnictwo Sukurs Wasilewski, Sp. j. z siedzibą w Warszawie, ul. Gen. Józefa Zajączka 9A, lok. C1, reprezentowane przez redakcję dwumiesięcznika „Świetlica w Szkole”. Autorkami projektu są: Joanna Hoffmann i Paulina
Koordynatorzy w świetlicy szkolnej: Joanna Brodzińska i Elżbieta Pawlikowska.